Vitorlázásra felkészülés

Itt most arról szeretnék írni, hogy milyen lépései vannak egy vitorlástúra megszervezésének. Nem kötelező megfogadni, de meg kell vallanom, hogy egy korábbi tanfolyamon kaptam olyan hasznos tippeket, amiért kifejezetten hálás voltam. Most ezeket szeretném megosztani veled.

0 Azaz a legelső szabály – oktatóm tanítása: öreg, bátor tengerészt nem találsz a kocsmában. 99%, hogy csak extra kiadás és rossz élmény, ami ér, de mindig legyél óvatos, és tudd, hogy mi a hajónak, a tudásszintednek, és az utasaidnak megfelelő viselkedés.

1 A résztvevők számbavétele. Fontos, hogy hasonló érdeklődésű, anyagi helyzetű, bioritmusú emberek kerüljenek a hajóra, ne lógjon ki nagyon senki a sorból, ne legyenek törésvonalak. A hajón kis térben leszünk összezárva, az ellentétek élesebben kijönnek.

2 A hajó kiválasztása. Ez valahol párhuzamos a társaság kiválasztásával, de a hajó lesz a legfontosabb társunk, ezért mindig mérlegeljünk, hogy azért, mert olcsóbb a hajó, vajon nem adunk le túlzottan a minőségből is? Tavi vitorlásnál a motor megbízhatatlanságával, a felszerelések hiányosságával, a meghibásodott alkatrészek kijavítatlanságával szembesültem eddig. Tengeri vitorlásnál a rettentő lelakottsággal, és a használhatatlan és büdös mellékhelységekkel szembesültem eddig. És van olyan hiba, ami veszélybe is sodorhat!

3 Információgyűjtés. Tájékozódjunk a kikötő sajátosságairól, a korábbi ismerősök tapasztalatairól, a hajótípus sajátosságairól, a lehetséges túraútvonalakról. A túracéloknál sohase felejtsük el, hogy végső soron azt tudjuk meglépni, amire az időjárás lehetőséget ad. Enyhébb esetben ez azt jelenti, hogy ne pattogjunk szembe a hullámokkal, kikészítve az utasainkat, durvább esetnél arra gondoljunk, hogy még a menetrendszerinti kompok sem tudnak minden esetben kikötni, ha az időjárás akadályt jelent.

4 Tudás felfrissítése, tanulás. Feltételezem, hogy senki sem vállal olyan feladatot, amihez a képesítése nem megfelelő, de a korábbi tudás megkophat. Ha jachtos vagy, lehet idén még nem is vitorláztál, de a legfrissebb információkat, amiket tavaknál a kiködői hirdetőfalon, tengeren meghatározott időben rádión adnak le, egyértelműen tudod feldolgozni? Megismered a fényeket? Balatonon a kotróhajókat, tengeren a forgalmat éjszaka? Az utasaidnak pedig a behajózás végén érdemes egy alapszintű oktatást adni, legalább még egy fő képes legyen a hajót vezetni, illetve én személy szerint azt szeretem, ha a túráimon van olyan érdeklődő, akinek lehet tanítani az elméletet, a csomókat, a jelzéseket. Én is jól fel tudom frissíteni a tudásom ezáltal.

5 Feladatkörök, leltár. Egy modern vitorláshajó rettentő összetett szerkezet. A hajón eszünk, alszunk, tisztálkodunk. Ezért érdemes a hajóátvételtől a feladatokat megosztani:
a) A végrehajtott manőverek, a hajó biztonságos állapota maradjon a szkipper (kormányos, kapitány) felelőssége.
b) A kikötéseknél, vagy ha figyelőszolgálat vagy váltás szükséges, akkor további személyek kaphatnak ideiglenes beosztásokat.
c) Nagyon fontos feladat a megfelelő élelmiszer és innivaló kezelését, illetve a csomagok biztonságos elhelyezését is rábízni egy személyre.
d) A kiadások és befizetések kezelését is átlátható, megbízható módon kell vezetnie valakinek.
Személy szerint az egyszemélyi felelősségben hiszek, és abban, hogy a hibákból tanulni kell.

Nagyon vázlatosan ennyi a meglátásom. Úgy vélem a legtöbb esetben a felkészülés hiányosságai extra kiadásokkal kerülnek kiegyenlítésre, valahol meg kell találni az egyensúlyt.